Från apelsin till hud

Tillbakablick: 28/10-12

Kategori: Skisser

Jag har alltid tyckt om att måla, redan när jag bara var ett litet barn satt jag oftast med papper och pennor i handen. Det har blivit som en hobby och ett lugnande medel. Den första skissen jag kommer visa för er är denna. En karp som jag gjorde 2012, vilket är nästan tre år sedan. Karp, karpfisk eller koi fish, kärt barn har många namn. Karpen är ett intressant motiv med många betydelser. 

Karpens ena betydelse kan vara självständighet. Det existerar många fiskar i vattnet, det vet alla. Vi vet också att det är sällan man ser en fisk simma mot strömmen. Gamla japanska och kinesiska sägner säger att karpen gör detta och simmar med sin egen vilja, inte vad strömmen vill. Detta blir då en symbol för självständigheten.
 
Om vi utgår ifrån samma historia får vi också ut två andra betydelser för karpen. Uthållighet och styrka. Uthållighet för att det är inte lätt att simma mot strömmen hela dagarna, och det krävs mycket tid, tålamod och styrka. Det är inte alla fiskar som har styrkan att kunna bryta mot naturens lagar till vardags. 
 
Den mest kända betydelsen för karpen är lycka. En annan gammal fabel säger att karpen klättrade upp för gula floden till en specifik plats för att bli en drake. Därför symboliserar karpen en strävan om att alltid bli bättre och något mer i universum. 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: