Från apelsin till hud

INTERVJU Kalmar Tatueringsmässa 2-4 Oktober 2015

Kategori: Intervjuer, Kalmar Tatueringsmässa

Att gå runt på Kalmar tatueringsmässa var oerhört häftigt och samtidigt väldigt intressant. Inte nog med att man gick runt och önskade att man själv låg under nålen gick jag även runt och önskade att jag satt bakom. Mitt sug efter drömyrket är enormt och jag kände att jag behövde prata med någon erfaren tatuerare för att höra om någon hade en intressant historia att berätta. 
 
Jag gick runt ett tag och insåg att majoriteten av tatuerarna var upptagna. Jag ville inte gå fram och störa dem i deras viktiga arbete så jag försökte hitta någon som inte var upptagen med att tatuera. Jag hittade Natalia som jobbar på Danis Tattoo från Litauen, Klaipeda. Mitt klumpiga jag började konversationen på svenska och sedan såg jag att hon inte kom från Sverige. Natalia är 31 år och har bara tatuerat i 4-5 år. Det är väldigt lite om man tänker att en vanlig lärlingsutbildning i Sverige som är minst 3 år i lag. 
 
What's your name? 
Natalia.
 
Where do you come from?
From Lithuania and the city called Klaipeda. 
 
What studio do you work for?
Danis Tattoo.
 
What brings you here this weekend?
Uhm, half year ago we went to Helsinki and that was our fifth convention there. After that we felt like going somewhere else and this year we're here on this convention. 
 
How long have you been tattooing?
Not very long, actually only 4 years. I was 26 when i did my first tattoo. 
 
What got you inspired in this kind of buisness? 
I was already working in the studio but I was only doing piercings. I talked with many of our customers and they wondered "why don't you tattoo Natalia?" It didn't take long for my to answer let's try it and on that road did I start. 
 
Do you have any tips for someone who would like to start tattooing? I often hear that you have to practice a lot. 
No, not for me. The hole starting went very easy and quick for me beacause I've always loved to draw. Of course you have to practice to be better but sometimes you can be good anyways. 
 
 
 
Efter intervjun tog jag några bilder och tackade för att hon ville medverka. Jag tycker det är så häftigt att tatuerare från Litauen som är relativt långt härifrån kommer till lilla Kalmar. Man förstår nog inte hur stort denna mässan är förrän man går på den. Natalia var väldigt trevlig att prata med och tyckte att det var intressant med intervjun. Även fast hon inte hade jättemånga tips till en tjej som vill börja tatuera kändes det ändå som att jag fick bra svar på mina frågor. 
 
Kommentera inlägget här: